آثار و فواید فرزند آوری(2)

 

بهبود اقتصاد خانواده:

امروزه جای خالی فرهنگی را احساس می کنیم که می تواند گره گشای خیلی از مشکلات خانوادها باشد . برخی از خانواده ها به کار گروهی اهمیت زیادی می دهند و فردگرایی را دوست ندارند . به طور مثال اگر با مشکلی مواجه شوند و یا بخواهند به کسب وکاری بپردازند با مشارکت و همکاری خویشاوندان ، مخصوصا خانواده خود این کار را انجام می دهند . و در مقابل خانواده هایی هستند که افراد آن تک روی را به کار گروهی ترجیح می دهند و تا زمانی که مجبور نباشند به کار گروهی اقدام نمی کنند ، و در صورت اقدام معمولا تنها اشخاصی که برای شریک خود قرار دادن به ذهنشان نمی رسد ، نزدیکان و اعضای خانواده خود  می باشند. و چون در مورد شریک هایش آشنایی و شناخت لازم را ندارد ، گاهی با خیانت و شکست روبه رو می شود.

آنچه مسلم است این است که هر یک از اعضای خانواده دارای استعداد و توانایی های متفاوت می باشند ، ولی به تنهایی جورچینی کامل به حساب نمی آیند . ولی هرگاه این ها باهم باشند ، توانایی های هر یک از آنها بروز خواهد کرد .

یکی از مصادیق کارهای گروهی ، مسئله اقتصاد خانواد می باشد . اعضای خانواده به جای اینکه هر کدام سرمایه خودشان را به تنهایی به کار گیرند و امکان توسعه کار خود را نداشته باشند ، و احیانا اگر کسی سرمایه ندارد بی کار بماند ، می توانند باهم کار کنند و سرمایه شان را در کار واحدی بکار گیرند و امکان توسعه کار خود را داشته باشند و از این طریق به اقتصاد خانواده شان که زیر مجموعه ای از اقتصاد بزرگ جامعه است کمک کنند و به توفیقات بسیاری نائل شوند . در این صورت ارتباط اعضاء باهم زیادتر می شود و زندگی پر نشاطی خواهند داشت . در چنین سیستمی در صورت آسیب دیدن هر یک از اعضا ، اعضای دیگر به کمک او خواهند شتافت و به زودی مشکل حل خواهد شد.

قران کریم می فرمایند :

«الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا»{1}

مال و فرزندان، زينت زندگى دنيايند 

تفسیر نمونه در تفسیر این آیه چنین می نویسد : «در حقيقت در اين آيه انگشت روى دو قسمت از مهم‏ترين سرمايه‏ هاى زندگى دنيا گذارده شده است كه بقيه به آن وابسته است،" نيروى اقتصادى" و" نيروى انسانى" چرا كه براى رسيدن به هر مقصودى از مقاصد مادى حتما اين دو نيرو لازم است، و به همين دليل آنها كه بر تخت قدرت مى ‏نشينند سعى در جمع ‏آورى اين دو نيرو مى ‏كنند، مخصوصا در زمان‏هاى گذشته هر كس فرزندان بيشترى داشت خود را نيرومندتر احساس مى ‏كرد، چرا كه آنها يكى از دو ركن اصلى قدرت او را تشكيل مى‏دادند.»

بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که با تربیت درست و جهت دهی هوشمندانه به فعالیت های اقتصادی فرزندان می توان امید بهبود وضع اقتصادی خانواده ها را که به شکوفایی اقتصاد جامعه نیز می انجامد کمک کرد. و در راستای مقاومتی شدن اقتصاد کشور قدمی برداشت . و هر چه تعداد فرزندان بیشتر باشند ،  در نتیجه نیروی فعال اقتصاد خانواده هم بیشتر خواهد بود.

 منابع:

1- سوره کهف آیه 46

2- تفسیر نمونه ج‏12 ،ص 445    


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: فرزند و اقتصاد مدیریت اقتصاد خانواده دین و اقتصاد کار گروهی فواید فرزند بیشتر اقتصاد مقاومتی

تاريخ : جمعه 22 / 2 / 1395 | 11:53 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.